دانلود فیلم جدید • دانلود سریال

نقد و بررسی فیلم Hacksaw Ridge

وبسایت شیک مووی در ستاد ساماندهی ثبت شده و تمامی مطالب نیز مجاز و بنا به درخواست ساماندهی از روی سایت برداشته میشوند
دوشنبه ۷ فروردین ۱۳۹۶
تبلیغات

نقد و بررسی فیلم Hacksaw Ridge

دسته بندی : نقد فیلم تاریخ : جمعه ۲۹ بهمن ۱۳۹۵

نقد و بررسی فیلم Hacksaw Ridge

دانلود این فیلم : کلیک کنید

 نام فیلم : Hacksaw Ridge
ژانر : درام | تاریخی | جنگی
کارگردان : Mel Gibson
نویسنده : Robert Schenkkan  Andrew Knight
بازیگران : Andrew Garfield, Sam Worthington, Luke Bracey
محصول : استرالیا | آمریکا
زبان : انگلیسی | ژاپنی
زمان : 139 دقیقه
امتیاز : 8.4/10

هکساریج یا لبه ی اره، تازه ترین ساخته ی کارگردان و بازیگر درخشان هالیوود یعنی مل گیبسون است که همگی او را می شناسیم.فیلمنامه ی اثر را رابرت شنکان و اندرو نایت نوشته اند و بازیگرانی همچون اندرو گارفیلد ، سم ورثینگتون و لوک بریسی در آن هنرنمایی کرده اند.

بازیگران در نگاهی کوتاه

اندرو گارفیلد در نقش دزموند داس

ترزا پالمر در نقش دوروثی چات همسر دزموند

وینس ووگن در نقش گروهبان هاول

سم راثینگتن در نقش کاپیتان گلوور

هوگو ویوینگ در نقش تام داس پدر دزموند

همانگونه که اشاره شد فیلمنامه توسط اندرو نایت و رابرت شنکان نوشته شده است. تمامی اصول و قواعد فیلمنامه نویسی در آن رعایت شده است. شخصیت دزموند آنگونه که لازم و شایسته است در فیلمنامه به آن اشاره شده است همچون پرداختی نسبتا عمیق از پدر و مادر دزموند ولی در مورد برادرش چندان اطلاعاتی به مخاطب نمی دهد و شاید هم نیاز نباشد. در سرتاسر فیلم مکالمه ها بسیار شیرین تازه جذاب و موثر هستند.از نکات قوت فیلم در بخش فیلمنامه و هم کارگردانی این است که با اینکه موضوعی کلیشه ای یعنی برتری حق بر باطل را به خورد مخاطب می دهد ولی آنچنان مزه ی آن را شیرین و تر و تازه می کند که مخاطب با تمام رغبت دوست دارد آن را دنبال کند.

کارگردانی فیلم

مل گیبسون

 همه او را می شناسیم. او خالق فیلمهایی مانند شجاع دل ، میهن پرست  و مصائب مسیح است. جالب است بدانید که گیبسون یک مسیحی تندرو است و به هیچ قیمتی از اعتقادات خود دست بر نمی دارد. از سویی دیگر روحیه ای دارد که کمی مخالف با آموزه های مسیحیت است. در دین مسیح تا آنجا که ممکن است سفارش به دوستی و صلح شده است و طبق متون اناجیل اگر کسی یک سیلی به صورت راست تو زد طرف چپ را برگردان تا سیلی دیگری به آن طرف بزند ولی گیبسون چنین روحیه ای ندارد. اگر حق گیبسون گرفته شود او شجاع دل و میهن پرست خواهد شد و تا پای جان بر سر آزادی مبارزه کرده و در برابر ظالم تسلیم نخواهد شد.

ه نظر می رسد گیبسون در درون خود دچار جنگ و جدالی بین عقاید دینی اش با آنچه که عقلش حکم میکند شده است . گیبسون از یک طرف معتقد است که ایمان ، تفنگ به دست نگرفتن ، دعا کردن و چنین کارهایی راهکار و شاهکار است و از سویی دیگر در شجاع دل و میهن پرست دست به تفنگ می بَرد و دشمن را متلاشی میکند.

بنابراین باید بدانیم که گیبسون کارگردانی عاقل و دیوانه و دینی و خردگرا هست. برای همین اسم این نقد را رویا پردازی دینی یا واقع گرایی گذاشته ام.  گیبسون در شجاع دل و میهن پرست گیبسونِ واقع گرایی است و گیبسون این فیلم گیبسون رویا پرداز است اما وقتی سخن از دین و آموزه های آن به میان می آید کمی دچار تعصب و زود داوری می شویم اما باید در نگاه اول به این دقت کنیم که طرف مقابل ما به چه دینی معتقد است و طبق آن او را داوری کنیم. این یک نگاه برای این فیلم است اما نگاهی دیگر نگاهی وسیع در دایره خرد گرایی است که این پرسش را از ما می پرسد آیا دین و خدا و دعا به تنهایی می تواند انسان را در برابر دشمن پیروز گرداند یا باید دست به تفنگ برد و به سوی دشمن تیر انداخت؟تصور کنید اگر تمام سربازان همچون دزموند تصمیم بگیرند که دست به تفنگ نبرند و دعا کنند آیا پیروز خواهند شد؟ در چنین حالتی در عرض چندین دقیقه به دست دشمن نیست و نابود می شوند که حتی فرصت دعا کردن هم پیدا نمی کنند.

دقیقا در همین پرسش است که به نظر من باید این فیلم را یک فیلم رویایی دینی بنامیم. گیبسون گرچه سعی می کند که به مخاطب بفهماند که اگر ایمان داشته باشیم، اگر دعا کنیم و اگر دست به اسلحه نبریم می توانیم جان صدها انسان را نجات دهیم و پیروز شویم اما به طور ناخود آگاه و شاید خودش هم متوجه این امر نباشد که از سویی دیگر اگر منجی صلح ما یعنی دزموند دست به اسلحه نمی برد و فقط جان انسانها را نجات می دهد در آن طرف جبهه نیز دوستان و فرماندهان دزموند با تفنگ و تانک و بمب دشمن را نابود می کنند. در واقع فیلم را می توان به دو بخش تقسیم کرد. بخش دزموند و عقاید او. بخش سربازان دیگر آمریکایی که با تمام تسلیحات خود با دشمن که ژاپنی ها باشند مبارزه می کنند. بخش اول دعا می خواند و جان ها را نجات می دهد و کاری با کشتن ندارد هر چند کشتن دشمن مسلح !!! و بخش دوم بخش کشتن نابود کردن و دست به تفنگ بردن است.

از این زاویه می توانیم به این قضیه نگاه کنیم که برای پیروزی شاید به هردو بخش نیاز داریم. عدالت و ظلم ستیزی. مهربانی و جنگندگی.

پس در نگاهی کلی می توانیم نگاه ها را به سه قسمت تقسیم کنیم:

1- گروهی که معتقدند فقط باید دعا کرد و دست به قبضه ی شمشیر نبرد.

2- گروهی که معتقدند باید دست به تفنگ برد و به صورت عاقلانه در برابر دشمن ایستاد و طبق دستور عقل در جای خودش ملاطفت و مهربانی هم به کار برد اما کارهایی مثل دعا کردن و امید به خدا داشتن برایشان هیچ مفهومی ندارد.

3- و در نهایت گروهی که در حد وسط هستند و به هر دو معتقدند.

آغاز فیلم

در آغاز فیلم دزموند پنج شش ساله با بردارش دعوا می کند که شبیه به شوخی است و پدرشان یعنی هوگو ویوینگ همان آقای اسمیت ماتریکس است که دعوای آنها را نظاره می کند و کوچکترین تلاشی برای جدا کردن آنها نمیکند ولی مادرشان به محض دیدن دعوای آنها اقدام به جدا کردن آنها می کند که ناگهان دزموند با آجری بر سر برادرش میزند و او را به شدت زخمی میکند و دقیقا بعد از چنین اشتباهی به داخل خانه رفته و به تابلویی نگاه می کند که در آن قابیل هابیل را زخمی کرده و هابیل در حال جان دادن است. در همین ابتدا می فهمیم که فیلم رویکردی دینی دارد و در آنجا دزموند پنج شش ساله خود را در قالب قابیل می بیند و گویی در درون خود تصمیم می گیرد که خود را اصلاح کند و به صورتی نا خود آگاه و کنایه ای می خواهد این نکته را بفهماند که اساسا اصلاح یک انسان و یک جامعه و جلوگیری از جنگ و خونریزی با آموزه های دین امکان پذیر است.

نگاهی به جلوه های ویژه ی فیلم

بیشتر درگیریها در همان منطقه ی اوکیناوا اتفاق می افتد. در این فیلم می توان مدعی شد که جلوه های ویژه یک نوع ابتکار و ابداع در خود دارند که اگر بخواهیم شبیه آن را در آثار دیگر پیدا کنیم شاید بتوان به فیلم بازگشته (Revenant) اشاره کرد. کیفیت صدا گذاری و پرت شدن سربازان در اثر اصابت موشک و گلوله های پی در پی آن قدر طبیعی ساخته شده است که در لحظاتی شما می پندارید نه به یک فیلم بلکه به یک مستند نگاه می کنید.

پرداختی ضعیف از ژاپنی ها

یکی از نقاط ضعف فیلم عدم پرداخت قوی و یا حد اقل متوسط به ژاپنی ها است. ما در این فیلم هیچ گونه دیالوگ و مکالمه ای از ژاپنی ها نمی بینیم. آدمهای خوب و بدی که در هر جبهه وجود دارد در این فیلم در مورد ژاپنی ها وجود ندارد و با نشان دادن سایه ای از شخصیت ژاپنی ها گویی کارگردان می خواهد بگوید که همه ی آنها بد هستند و همه ی آمریکاییها هم خوب هستند. ما فقط عده ای ژاپنی با لباس های ارتشی سفید می بینیم که همانند ماشین های آدم کشی حمله می کنند و آدم می کشند و غیر از این چیزی دیگری بلد نیستند.

در کل این فیلم یک تجربه ی بسیار شیرین است که نه تنها ارزش یک بار دیدن بلکه چند بار دیدن را دارد و به اندازه ای دارای روح و طراوات است که حتما مخاطب را منقلب کرده و او را به صورت نامحسوس وادار میکند تا در خود تصمیم بگیرد که در زندگی اش تا می تواند جان انسانها را نجات دهد و تا می تواند در راه صلح و دوستی قدم بر دارد.

چه امتیازی می دهید؟
5 / 0
[ 0 رای ]
37 views مشاهده
دیدگاه کاربران انتشار یافته : 0 - در انتظار بررسی : 33
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.



تبلیغات بنری

تبلیغات

دسته بندی

شیک مووی

وبسایت شیک مووی در ستاد ساماندهی ثبت شده و تمامی مطالب نیز مجاز و بنا به درخواست ساماندهی از روی سایت برداشته میشوند

تبلیغات بنری

--

تبلیغات متنی
تبلیغات

تبلیغات در شیک مووی

http://shikmovie.ir/ads/